domingo, 14 de abril de 2013

Teoria de la imatge exercici comparació de campanyes


Anàlisis comparatiu de dues campanyes. Portugal i Espanya.

Aquesta tasca consisteix en comparar aquestes imatges, unes provinent d’una campanya de turisme de Portugal i l’altre Espanyola. 4 imatges de Portugal i 4 de Espanya.
En primer lloc comentaré l’eslògan. M’entres que el de Portugal: “DESCUBRA PORTUGAL UM PAÍS QUE VALE POR MIL”, es va repetint en cada imatge, el de Espanya: “ I need spain” es troba a la cantonada abaix de tot de la dreta en forma de logotip. Cal dir que en cada imatge apareix una frase diferent. La primera: “Aquí las fiestas siempre acaban temprano” acompanya la imatge on surt gent ballant i amb roba de festa, la segona: “ A toast to the architech!” acompanya el monument que apareix darrera, la tercera: “El arte no esta solo en los museos” fa referència a la cuina, que no es comprendria del tot sense la imatge i la quarta, l’última: “La siesta no es para dormir, es para soñar” acompanya la imatge fent al·lusió al relax.
Com podem veure la campanya de Portugal gira al voltant del mateix eslògan, m’entres que la de Espanya tot i tenir-ne un, per cada imatge en fa un altre per tal de completar-la més i intensificar el seu significat, fent que la gent que consumeixi la imatge s’impliqui més.
L’eslògan de Portugal és més directe, és com si algú et parles directament i et recomanes que descobreixis Portugal. Fa servi el mode imperatiu. En canvi el d’Espanya a banda d’esta en anglès per aproximar-se més al seu públic estranger, i fer-ho amb un idioma internacional, és més interior. Juga a crear una necessitat, és un desig que ens diríem interiorment.
Podem veure que les estratègies són diferents, al igual que la composició de les imatges. Les imatges de Portugal estan dividides. Les dues primeres estan dividides verticalment en tres, i les dues últimes estan dividides, també verticalment en quatre franges. Per contra les de Espanya no, tot i poder ser muntatges on es superposen plànols, es concep con a una única imatge.
Al fer-ho així es delimita molt l’espai de cada imatge, cosa que en l’altre cas passa el contrari, ja que dona més sensació d’espai obert.
Si parlem de les línies veiem com les de Portugal són més verticals, en canvi les de Espanya predominen les corbes. Interpreto que en la primera es dona una sensació de seriositat, i de que es mostra tal com és Portugal, en canvi en la segona es pretén donar unes sensacions idíl·liques que s’intensifiquen amb aquestes línies coves.
La primera imatge dividia en tres representa els diferents moments del dia, en diferents punts de la costa de Portugal. Veiem com les figures dels edificis són bastant rectangular, repeteixo que hem parlat de línies vertical, però parlem també de línies rectes. En la segona imatge també s’aprecia el mateix, són monuments diferents, en diferents moments del dia, ja que veiem els blaus del cel de diferents tons i les línies dels edificis també són molt rectes. Per altre banda veiem com la imatge és molt simple. Això es contraresta molt amb la campanya de Espanya on es juga molt amb el muntatge, la il·luminació, amb els colors... tot per crear un efecte més fort de irreal isme, de somni, de lloc idíl·lic... Per això es veu moviment, es veuen més línies corbes, que ajuden al dinamisme, i a aquestes idees ja comentades.
Un altre punt és el color, cal dir que hi ha una gran diferencia amb els colors entre campanya i campanya, la de Portugal són més vius, més intensos, potser fins i tot més reals, en canvi els de Espanya són més saturats i són tons una mica més irreals. Per exemple en la imatge 1 de Espanya, el cel es de d’un degradat lila. Com sabem el cel no és lila, ni la resta tampoc, però aquets tons de liles ajuden a la idea del idealisme, ajuden a veure que és un lloc de fantasia, un lloc per somiar, per tant el color té una significació i no busca representar tal com és la realitat, cosa que en la campanya de Portugal si es fa.
A la de Portugal predominen molt els blaus, sobretot els del cel i el mar, que acabem contrastant amb els colors de la resta d’elements que apareixen, els de Espanya són més variats, i com ja he comentat més irreals i retocats.
Un altre punt a parla és la presencia de gent. En la primera campanya no hi apareix cap personatge (que es vegi bé), en canvi en la segona sí. La campanya de Espanya juga amb la gent, tot i que és arriscat, ja que la col·locació d’aquets personatges ajuda a crear estereotips, i pot segmentar molt el públic objectiu. Potser ho han fet expressament, però els pot juga molt a la contra, suposo que per això no ho han fet a Portugal, per tal de no caure en estereotips i que tothom es pugui sentir identificat amb aquesta publicitat. Hem de dir que a l’última imatge de Portugal, per exemple, es veuen dos figures humanes, però no són representatives ja que es veuen molt lluny. Passa el mateix que amb la resta d’imatge on es pot veure en alguna, la presencia de figures humanes, però es veuen d’esquenes o no s’acaben d’apreciar bé del tot.
Ens hem de fixar també com cada campanya parla dels mateixos temes. La primera imatge de Portugal tracta d’acanyar-te diferents llocs de la costa, m’entres que la de Espanya es centra en ensenyar-te un sol lloc situat a gran altura i des del qual es veu la resta en petit. Donant una sensació de amplitud de camp. Les segones imatges de cada una de les campanyes tracten de l’arquitectura. M’entres la de Portugal t’ensenya tres llocs representatius, Espanya només en mostra un. Tot i que el mostra de manera idealitzada com ja hem anat dient. Les terceres imatges tracten de la gastronomia. M’entres que Portugal es centra en ensenyar diferents productes típics, el peix, el vi, les pastes, i la llagosta, Espanya es centra en representat la fama dels seus cuiners, i com treballen amb productes de l’hort de la dieta mediterrània. Veiem Granades, raïm, peix, una copa de vi, oli... Portugal t’ensenya els plats algun dels aliments, m’entres que Espanya et mostra un cuiner amb un munt d’aliments relacionats amb la dieta mediterrània. I per últim, les dues últimes imatges tracten de la platja. Portugal ens mostra 4 llocs, dos dels quals tenen aigües turqueses, en canvi Espanya en mostra una de platja, però no venen exactament el mateix. A Portugal et venen el paisatge en sí, en canvi la campanya espanyola et ven també el descans, la tranquil·litat... conceptes que t’associen amb aquesta platja, però alhora amb la resta de platges d’aquí, i aquest concepte es veu reforçat amb aquesta frase que fa de segon eslògan. 
En conclusió, es tracta de dues campanyes que tracten sobre els mateixos temes, i tenen el mateix objectiu, que es fomentar el turisme a la seva zona, però ho fan de diferents maneres, utilitzant imatges diferents i aconseguint alguns efectes diferents.

No hay comentarios:

Publicar un comentario