Anàlisis comparatiu de dues campanyes.
Portugal i Espanya.
Aquesta tasca
consisteix en comparar aquestes imatges, unes provinent d’una campanya de
turisme de Portugal i l’altre Espanyola. 4 imatges de Portugal i 4 de Espanya.
En primer lloc
comentaré l’eslògan. M’entres que el de Portugal: “DESCUBRA PORTUGAL UM PAÍS
QUE VALE POR MIL”, es va repetint en cada imatge, el de Espanya: “ I need spain”
es troba a la cantonada abaix de tot de la dreta en forma de logotip. Cal dir
que en cada imatge apareix una frase diferent. La primera: “Aquí las fiestas
siempre acaban temprano” acompanya la imatge on surt gent ballant i amb roba de
festa, la segona: “ A toast to the architech!” acompanya el monument que
apareix darrera, la tercera: “El arte no esta solo en los museos” fa referència
a la cuina, que no es comprendria del tot sense la imatge i la quarta, l’última:
“La siesta no es para dormir, es para soñar” acompanya la imatge fent al·lusió
al relax.
Com podem veure la campanya
de Portugal gira al voltant del mateix eslògan, m’entres que la de Espanya tot
i tenir-ne un, per cada imatge en fa un altre per tal de completar-la més i
intensificar el seu significat, fent que la gent que consumeixi la imatge s’impliqui
més.
L’eslògan de Portugal
és més directe, és com si algú et parles directament i et recomanes que descobreixis
Portugal. Fa servi el mode imperatiu. En canvi el d’Espanya a banda d’esta en anglès
per aproximar-se més al seu públic estranger, i fer-ho amb un idioma
internacional, és més interior. Juga a crear una necessitat, és un desig que
ens diríem interiorment.
Podem veure que les estratègies
són diferents, al igual que la composició de les imatges. Les imatges de
Portugal estan dividides. Les dues primeres estan dividides verticalment en
tres, i les dues últimes estan dividides, també verticalment en quatre franges.
Per contra les de Espanya no, tot i poder ser muntatges on es superposen plànols,
es concep con a una única imatge.
Al fer-ho així es
delimita molt l’espai de cada imatge, cosa que en l’altre cas passa el
contrari, ja que dona més sensació d’espai obert.
Si parlem de les línies
veiem com les de Portugal són més verticals, en canvi les de Espanya predominen
les corbes. Interpreto que en la primera es dona una sensació de seriositat, i
de que es mostra tal com és Portugal, en canvi en la segona es pretén donar
unes sensacions idíl·liques que s’intensifiquen amb aquestes línies coves.
La primera imatge
dividia en tres representa els diferents moments del dia, en diferents punts de
la costa de Portugal. Veiem com les figures dels edificis són bastant
rectangular, repeteixo que hem parlat de línies vertical, però parlem també de línies
rectes. En la segona imatge també s’aprecia el mateix, són monuments diferents,
en diferents moments del dia, ja que veiem els blaus del cel de diferents tons
i les línies dels edificis també són molt rectes. Per altre banda veiem com la
imatge és molt simple. Això es contraresta molt amb la campanya de Espanya on
es juga molt amb el muntatge, la il·luminació, amb els colors... tot per crear
un efecte més fort de irreal isme, de somni, de lloc idíl·lic... Per això es
veu moviment, es veuen més línies corbes, que ajuden al dinamisme, i a aquestes
idees ja comentades.
Un altre punt és el
color, cal dir que hi ha una gran diferencia amb els colors entre campanya i
campanya, la de Portugal són més vius, més intensos, potser fins i tot més
reals, en canvi els de Espanya són més saturats i són tons una mica més
irreals. Per exemple en la imatge 1 de Espanya, el cel es de d’un degradat
lila. Com sabem el cel no és lila, ni la resta tampoc, però aquets tons de
liles ajuden a la idea del idealisme, ajuden a veure que és un lloc de
fantasia, un lloc per somiar, per tant el color té una significació i no busca
representar tal com és la realitat, cosa que en la campanya de Portugal si es
fa.
A la de Portugal
predominen molt els blaus, sobretot els del cel i el mar, que acabem
contrastant amb els colors de la resta d’elements que apareixen, els de Espanya
són més variats, i com ja he comentat més irreals i retocats.
Un altre punt a parla
és la presencia de gent. En la primera campanya no hi apareix cap personatge
(que es vegi bé), en canvi en la segona sí. La campanya de Espanya juga amb la
gent, tot i que és arriscat, ja que la col·locació d’aquets personatges ajuda a
crear estereotips, i pot segmentar molt el públic objectiu. Potser ho han fet
expressament, però els pot juga molt a la contra, suposo que per això no ho han
fet a Portugal, per tal de no caure en estereotips i que tothom es pugui sentir
identificat amb aquesta publicitat. Hem de dir que a l’última imatge de
Portugal, per exemple, es veuen dos figures humanes, però no són
representatives ja que es veuen molt lluny. Passa el mateix que amb la resta d’imatge
on es pot veure en alguna, la presencia de figures humanes, però es veuen d’esquenes
o no s’acaben d’apreciar bé del tot.
Ens hem de fixar
també com cada campanya parla dels mateixos temes. La primera imatge de
Portugal tracta d’acanyar-te diferents llocs de la costa, m’entres que la de
Espanya es centra en ensenyar-te un sol lloc situat a gran altura i des del
qual es veu la resta en petit. Donant una sensació de amplitud de camp. Les
segones imatges de cada una de les campanyes tracten de l’arquitectura. M’entres
la de Portugal t’ensenya tres llocs representatius, Espanya només en mostra un.
Tot i que el mostra de manera idealitzada com ja hem anat dient. Les terceres
imatges tracten de la gastronomia. M’entres que Portugal es centra en ensenyar
diferents productes típics, el peix, el vi, les pastes, i la llagosta, Espanya
es centra en representat la fama dels seus cuiners, i com treballen amb
productes de l’hort de la dieta mediterrània. Veiem Granades, raïm, peix, una
copa de vi, oli... Portugal t’ensenya els plats algun dels aliments, m’entres
que Espanya et mostra un cuiner amb un munt d’aliments relacionats amb la dieta
mediterrània. I per últim, les dues últimes imatges tracten de la platja.
Portugal ens mostra 4 llocs, dos dels quals tenen aigües turqueses, en canvi
Espanya en mostra una de platja, però no venen exactament el mateix. A Portugal
et venen el paisatge en sí, en canvi la campanya espanyola et ven també el
descans, la tranquil·litat... conceptes que t’associen amb aquesta platja, però
alhora amb la resta de platges d’aquí, i aquest concepte es veu reforçat amb
aquesta frase que fa de segon eslògan.
En conclusió, es tracta de dues campanyes que tracten sobre els mateixos temes, i tenen el mateix objectiu, que es fomentar el turisme a la seva zona, però ho fan de diferents maneres, utilitzant imatges diferents i aconseguint alguns efectes diferents.
En conclusió, es tracta de dues campanyes que tracten sobre els mateixos temes, i tenen el mateix objectiu, que es fomentar el turisme a la seva zona, però ho fan de diferents maneres, utilitzant imatges diferents i aconseguint alguns efectes diferents.
No hay comentarios:
Publicar un comentario